//
u leest...
Tentoonstellingen

Een Museum van Jan Steen: Restaureren op Zaal!

Vandaag opent in het Mauritshuis een overzichtstentoonstelling van het werk van Jan Steen. Het is een veel opzichten in bijzondere tentoonstelling. De nieuwste aankoop van het Mauritshuiswordt getoond aan het publiek. Maar misschien wel het meest bijzonder is de restauratie van twee werken midden in het museum!

Jan Steen - So voer gesongen soo nagepepen

Jan Steen, geboren in Leiden (1626), staat bekend om zijn levendige taferelen waarin veel humoristische en symbolistische verwijzingen verstopt zitten. Het Mauritshuis heeft meerdere van dit soort werken in de vaste collectie zitten en daarom vormen deze schilderijen het uitgangspunt van de tentoonstelling die vandaag is gestart.

Het spreekwoord ‘So voer gesongen, so nagepepen’ is misschien wel het meest bekend in het Mauritshuis. Het museum heeft maar liefst 2 werken waarop dit spreekwoord, dat zoiets wil zeggen als slecht voorbeeld doet slecht volgen, wordt afgebeeld. Op een doek heeft Jan Steen daadwerkelijk zijn eigen familie geschilderd, en op het andere doek (hier rechts afgebeeld) toont Steen het spreekwoord heel letterlijk. Helemaal rechts bijvoorbeeld een jongetje te zien dat op een pijp blaast.

Tijdens de tentoonstelling komen overigens niet alleen Steens spreekwoorden vertolkingen aan bod, maar ook het andere werk van de schilder. Jan Steen mag dan wel beroemd zijn geworden met levendige huiselijke taferelen, hij was een veelzijdig schilder die ook mythische en bijbelse verhalen schilderde. Steen heeft zich zelfs aan portretten gewaagd.

Jan Steen - Mozes en de kroon van de farao

Aankoop
Een van de Bijbelse taferelen die tijdens de tentoonstelling wordt getoond is het werk ‘Mozes en de kroon van de Farao’. Op dit doek wordt een apocrief verhaal getoond van de jeugdjaren van Mozes. Mozes zou volgens dit verhaal de kroon van de farao vertrapt hebben en bijna ter dood worden gebracht door de farao. Toch kreeg hij een kans om aan te tonen dat hij ongevaarlijk was. Toen hij de keus kreeg uit goud en een brandend kooltje, nam het het brandend kooltje en stopt het in zijn mond. Het doek werd door Steen geschilderd in 1670 en is dit jaar aangekocht door het Mauritshuis uit een privé-collectie. Deze tentoonstelling is aangegrepen om het doek voor het eerst aan het publiek te laten zien.

Op de tentoonstelling zijn buiten de doeken uit het Mauritshuis nog tientallen andere werken te zien die geleend zijn uit privé-collecties en andere musea. Hierdoor wordt een aardig beeld gegeven van de veelzijdigheid van Jan Steen als schilder.

Jan Steen - Het Doktersbezoek

Restauratie
Bijzonder is dat tijdens de tentoonstelling ook 2 schilderijen van Jan Steen worden gerestaureerd. Dit gebeurt niet achter de schermen, maar midden in het museum in de laatste zaal van de tentoonstelling.  Dagelijks zal Sabrina Meloni 2 uur lang voor het publiek de doeken Het doktersbezoek (circa 1660-1662) en Dansende boeren bij een herberg (circa 1646-1648) onder handen nemen.

Voor geinteresseerden is de restauratie bovendien te volgen via twitter (@JanSteenMH) en zijn er filmpjes van het proces te zien via Youtube. Het is natuurlijk een unicum dat een restauratie midden in het museum te zien is. Het maakt van de restaurateur ook een soort kunstenaar. Al is het natuurlijk ook een beetje een publiciteitsstunt van het Mauritshuis om meer aandacht te generen voor de tentoonstelling.

Jan Steen, Leven in de Brouwerij
Mauritshuis, Den Haag
3 maart 2011 t/m 13 juni 2011

Reacties

5 gedachtes over “Een Museum van Jan Steen: Restaureren op Zaal!

  1. Ja Jan Steen, ik hou toch het meest van zijn spreekwoordschilderijen, die zijn apart. Bijbelse verhalen schilderen, och dat werd zo veel gedaan.

    Geplaatst door antoinetteduijsters | 4 maart 2011, 07:49
  2. “Een huishouden van Jan Steen”. Mooi blog weer . En ik ga zeker kijken als ik in de buurt kom.

    Geplaatst door Aad Verbaast | 4 maart 2011, 10:36
  3. Het Mauritshuis is altijd erg blij als naast de reguliere pers, ook het publiek haar reactie op een nieuwe tentoonstelling geeft. Tegelijkertijd wil het museum ook graag dat een bezoek aan de tentoonstelling aan de verwachtingen van de bezoeker voldoet. Vandaar deze reactie op deze blog.

    De tentoonstelling ‘Leven in de brouwerij’ van Jan Steen is namelijk geen overzichtstentoonstelling van het werk van de schilder, maar een tentoonstelling die het publiek wil laten kennismaken met Jan Steen’s veelzijdigheid, zijn humor en zijn ongeevenaarde talent als verhalenverteller. Het Mauritshuis bezit momenteel 15 schilderijen van Jan Steen, waarvan er 11 schilderen in de tentoonstelling te zien zijn. De overige 8 schilderen uit de tentoonstellingen komen uit bruikleen.

    Het schilderij ‘Mozes en de kroon van de farao” hangt sinds 2008 als bruikleen in het Mauritshuis en is sinds februari jl. eigendom van het museum.

    Barbara Sevenstern
    Hoofd Publiek – Maurithuis

    Geplaatst door Barbara Sevenstern | 4 maart 2011, 17:16
    • Op basis van uw reactie heb ik de zin waarin ik de tentoonstelling een overzichtstentoonstelling noem, verwijderd. Ik vroeg mij al af welke schilderijen er naast uw eigen werk te zien zijn, aangezien uw persbericht alleen over de schilderijen spreekt die normaal ook al in het Mauritshuis hangen. Jammer dat er slechts 8 andere schilderijen te zien zijn. Hierdoor wordt het toch een beetje zonde om helemaal naar Den Haag af te reizen.

      Geplaatst door jdebaaij | 4 maart 2011, 17:50
      • De tentoonstelling “Leven in de Brouwerij’ van Jan Steen heeft 8 schilderijen in bruikleen, de tentoonstelling zelf omvat in totaal 19 werken en biedt daarmee een zeer mooi overzicht van de veelzijdigheid van de schilder. Daarnaast wordt er op gezette tijden op zaal twee schilderen van Jan Steen gerestaureerd. Al met al dus zeer zeker de moeite waard om naar Den Haag af te reizen.

        De schilderijen in bruikleen zijn twee van het Rijksmuseum, te weten “Portret van Adolf en Catharina Croeser”, ook bekend als ‘De burgemeester van Delft’ en “Zelfportret”. Twee uit particuliere collectie: “Bestolen vioolspeler” en “De kaartspelers”. “Paar in een slaapvertrek” van het Museum Bredius, Den Haag, “De riviervismarkt in Den Haag” van het Haags Historisch Museum, “‘Hier baet geen medicyn” van Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam en ‘Soo voer gesongen, soo nagepepen’ van Musée Fabre uit Montpellier.

        Geplaatst door Barbara Sevenstern | 9 maart 2011, 12:56

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

Like //Vensters op Facebook!

Abonneer je op dit blog en ontvang een e-mailbericht bij elke nieuwe post!

Doe mee met 382 andere volgers

Creative Commons License
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.
%d bloggers liken dit: