//
u leest...
Uncategorized

Renaissance Canon – Michelangelo Buonarotti

Mijn eerste kennismaking met het werk van Michelangelo was in Florence. Voor het Palazzo Vecchio stond ik oog in oog met de David, over liever gezegd een kopie van de David. Michelangelo maakte het beeld tussen 1501 en 1504, nadat hij indruk had gemaakt met een beeld van Bacchus en een Pieta. Natuurlijk had ik al eerder afbeeldingen van David gezien. Maar pas toen ik voor het beeld stond, besefte ik hoe bijzonder het was. Niet vanwege de mooie verbeelding van het mannelijke lichaam, of vanwege het bijzondere feit dat David zonder het hoofd van Goliath werd afgebeeld, maar omdat het beeld me raakte. De blik van het beeld over alle mensen heen naar een punt in de verte spreekt zelfvertrouwen en kracht, maar heeft tergelijkertijd iets sensueels, de blik van de onbereikbare schoonheid. Michelangelo moet een passionele man geweest zijn, wiens liefde voor het menselijk lichaam uit zijn werken spreekt. Ik ga me hier niet druk maken over zijn sexualiteit, maar het spreekt voor zich dat hij grote liefdes heeft gekend. Ik citeer één van Michelangelo’s gedichten:

 

"Uit uw gezicht straalt mij een schoonheid tegen
die mij, o vriend, van stil ontzag vervult,
waardoor mijn ziel, nog door het vlees omhuld,
al vaak juichend naar God is opgestegen.

 

En ook al praat de massa allerwegen
over mijn liefde als over zonde en schuld,
mijn vurig hart, ten prooi aan ongeduld,
blijft u voor eeuwig trouw en toegenegen."
(vertaling Frans van Dooren)

 

 

 

 

 

 

 

 


de David

 

Portret van Michelangelo
door Jacopino del Conte

 

Michelangelo is een kind van de Renaissance in meerdere opzichten. De wijze waarop  Michelangelo zijn beelden maakt is afgeleid van hoe klassieke helden bij de Grieken werden verbeeld. Bovendien is Michelangelo een typisch voorbeeld van een homo universalis, hij was naast beeldhouwer immers kunstschilder, architect, dichter en ontwerper. Hij bereikte al grote faam tijdens zijn leven en werd ingehuurd door meerdere Pausen voor onder meer de beroemde Sixtijnse kapel en grafmonumenten. Michelangelo werkte alleen in Italië en zijn werk is ook vandaag de dag bijna alleen in Italië te zien. Michelangelo’s stijl zou veel navolging krijgen en leiden tot een kunststroming die we nu het ‘maniërisme’ noemen. Deze stijl staat bekend om zijn gekunstelde poses en vele symboliek. Michelangelo zelf heeft altijd een voorkeur gehad voor beeldhouwen boven schilderen. Hij vond schilderen een ondergeschikte kunstvorm. Persoonlijk ben ik ook meer gecharmeerd van Michelangelo de beeldhouwer dan Michelangelo de schilder. Natuurlijk blijft het plafond van de Sixtijnse kapel prachtig, maar technisch gezien is Rafael’s stanze natuurlijk veel beter en ingewikkelder. Maar op Rafael kom ik later deze canon nog eens terug.

 

 

 

 

 

 

Michelangelo wiki
Michelangelo biografie + werk

Virtueel bezoek Sixtijnse kapel
David in 3D

 

 

 

 

 

 

Reacties

6 gedachtes over “Renaissance Canon – Michelangelo Buonarotti

  1. De liefde die hij voor zijn vader voelde en diens affectie en misschien ook steun was het zoekende element wat mi wel is terug te vinden in zijn werk, mn zijn beeldhouwwerk.
    De perfektie van de beelden wijst er mi op dat deze vaderliefde nooit echt gevonden is, daar op liefde toch altijd wel een smetje rust.

    Geplaatst door Ghijsa | 11 september 2010, 23:32
  2. Graag gelezen

    Geplaatst door Zich van Verre | 12 september 2010, 05:53
  3. Dat Michelangelo goed heeft gekeken naar de klassieken is te zien in de houding van de David, die in de typische polykleitoshouding staat. Polykleitos was een Griekse beeldhouwer uit de vijfde eeuw voor Christus.
    Om precies aan te geven wat een houding tot polykleitoshouding maakt heb ik wiki maar even geraadpleegd.
    Het rechterbeen draagt het volle gewicht en het linkerbeen is ontspannen. De scheve houding die ontstaat — de rechterheup is hoger dan de linker — wordt in evenwicht gebracht door de schouders en armen (de linkerschouder is hoger dan de rechter). De ontspanning van het linkerbeen keert terug in de rechterarm. Daartegenover staan een gespannen rechterbeen en linkerarm. Het resultaat is een levendige figuur, die in beweging lijkt te zijn.

    Geplaatst door IngridvandenBergh | 12 september 2010, 11:16
  4. In de beginjaren negentig was er in Italië een mooie gedramatiseerde documentairereeks over o.a. Michelangelo en Raffaello. Zo zag je hem op een ezeltje de bergen bij Carrara oprijden om zelf een geschikt stuk marmer te zoeken. In dit brok steen was volgens hem het beeld al aanwezig. En hoe ziek hij werd van het werken aan de Sixtijnse kapel…
    En Raffaello was een charmeur, omringd door vele vriendinnen, waarvan enkele terug te vinden zijn als een van zijn vele madonna’s. Laat ik even inloggen voor de gelegenheid.;-)
    Ik ga jou met veel plezier volgen.

    Geplaatst door Thera | 12 september 2010, 11:18
  5. Interessant verhaal. Ik heb je maanden niet meer op de voorpagina gezien en bemerk nu dat je niet meer in Parijs studeert … Ik zal proberen je weer regelmatig(er) te gaan volgen. Ik ga echter niet meer telkens automatisch al mijn favorieten langs.

    Geplaatst door zelfstandig_journalist | 12 september 2010, 21:47
  6. Bedankt voor jullie reacties, allemaal.
    De extra informatie is erg interessant en Thera, je hebt me benieuwd gemaakt naar de docu. Als je ooit nog eens een fragmentje online weet te vinden, hoor ik het graag!

    Geplaatst door Jeroen de Baaij | 12 september 2010, 21:50

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

Like //Vensters op Facebook!

Abonneer je op dit blog en ontvang een e-mailbericht bij elke nieuwe post!

Doe mee met 381 andere volgers

Creative Commons License
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.
%d bloggers liken dit: