Uncategorized

WEBMUSEUM – John Constable

De grote musea in de wereld hebben vaak veel meer werken dan ze kunnen tonen. Talloze schilderijen liggen daarom opgeslagen in kelders en depots, zonder dat ze aan het publiek getoond worden. In het ‘Webmuseum’ haal ik enkele van deze doeken tevoorschijn en geef ze de aandacht die ze verdienen.


dedham lock and mill
John Constable

1817, Olieverf op Linnen
Tate Gallery, Londen (niet permanent tentoongesteld)

Over het Werk

Dedham Lock and Mill is zoals de titel al verraad geschilderd bij Dedham, de kerktoren van dit dorpje is op de achtergrond te zien. Waarschijnlijk is het gemaakt tijdens een lange vakantie de John Constable hier in 1817 met zijn vrouw Mary doorbracht. Het doek heeft hij waarschijnlijk tijdens zijn vakantie geschilderd nadat hij ter plekke een schets met olieverf had gemaakt. Deze schets is nou eigendom van het Victory and Albert Museum en wordt eveneens niet tentoongesteld.
Het interessante van dit doek is dat het nooit helemaal is afgemaakt. Zo is het huis (links) al heel gedetailleerd uitgewerkt en zijn de bomen (rechts) nog in een beginstadium. Hierdoor wordt de werkwijze van Constable zichtbaar en hoe exact zijn werken zijn opgebouwd. De vraag is natuurlijk waarom hij het doek nooit heeft willen afmaken.
Waarschijnlijk is hij ergens ontevreden over geweest, maar het is niet duidelijk waarover. Toch heeft het beeld hem niet losgelaten want in 1820 heeft hij nogmaals dit tafereel geschilderd en dat werk heeft hij wel afgemaakt. In de versie van 1820 heeft hij echter een bootje toegevoegd op de voorgrond en gebruikt het een lichtere toonzetting. De versie uit 1820 hangt in het Curier Museum in Manchester.
Het is zonde, dat in de loop der tijd schets, 1e versie en 2e versie in drie verschillende collecties terecht zijn gekomen. Juist door de drie werken naast elkaar te tonen, zou de werkwijze van Constable zichtbaar worden.


de schets (links) en de versie uit 1820 (rechts).

Over de kunstenaar

John Constable werd in 1776 geboren in East Bergholt (Suffolk). Deze omgeving zou de inspiratie worden voor tientallen jaren landschapsschilderkunst. Constable behoorde tot de romantiek en probeerde in zijn werken de natuur zo waarheidsgetrouw mogelijk af te beelden. Hij zette zich hiermee af van onder meer William Turner.
Constable trouwde na veel aandringen met Mary Bicknell met wie hij zeven kinderen kreeg. Constable had grote bewondering voor Jacob van Ruysdael. In zijn werk speelde Constable op dezelfde manier met licht en wolkenluchten. De invloed die Constable zou hebben op de landschapsschilderkunst was erg groot dankzij de mogelijkheid die hij kreeg om te exposeren in de Parijse salon. Hierdoor raakte ook op het Europese vasteland bekend bij grote schilders als Delacroix en Corot.
Constable maakte de schetsen met olieverf in de openlucht en werkte deze uit in zijn atelier. Hij was hiermee een voorloper van de Impressionisten die bij voorkeur ook in de openlucht werkten. Maar dat zou Constable zelf niet meer meemaken. Hij overleed in 1837 in Londen.

10 reacties op “WEBMUSEUM – John Constable

  1. Theodorus

    Een favoriete landschapsschilder. Fraai geportretteerd!

  2. antoinette duijsters

    Een fraai portret!

  3. Johan HvD

    Constable, waarde heer Jeroen, was de eerste die mijn bewondering wekte inzake het impressionisme.
    Daarna ging ook ik buitenshuis, in bos en struik, bij regen, wind en zwaar onweder, met de ezel aan de lijn, het hekwerk schilderen… 😉
    Afgelopen dagen overigens, heb ik nog enige werken van Constable mogen bewonderen. Telepathie?

  4. Met interesse gelezen. Ze horen idd bij elkaar te hangen, dan zie je pas hoe het laatste mooie doek tot stand is gekomen.
    Groet,

  5. Zeer, zeer fraai!

  6. Aad Verbaast

    Mooi verhaal en leuk om die versies zo naast elkaar te zien.
    Niet direct mijn favoriete schilder, maar dergelijke verhalen over schilders en hun schilderskunst vind ik erg boeiend!

  7. Mooi. Hij kond geweldig mooi en goed schilderen.

  8. Ingrid van den Bergh

    Hoe kom je aan je informatie over welke werken in de kelders en depots liggen opgeslagen?
    Prachtig zijn deze schilerijen. Wat een kunstenaar al niet vermag met voornamelijk bruin of groene tinten. De kunst van Ruysdael vond in Constable een waardevol en levendig navolger. Heel anders liep het met de epigonen van Constable zelf en bijvoorbeeld Turner, waarin omstreeks 1848 de wereld van de Britse kunst doodbloedde. In dat jaar richtte de Engelse schilder/dichter Dante Gabriel Rossetti (1828-1882), samen met John Everett en William Holman Hunt, de PreRafphaelite Brotherhood op, die streefde naar een vernieuwing van de kunst.Reactie is geredigeerd

  9. Jeroen de Baaij

    Ingrid, het is natuurlijk al heel lang bekend dat musea veel meer werken hebben dan ze tonen, maar de laatste tijd zijn een aantal musea bezig hun hele collectie on-line beschikbaar te maken, zodat ook de niet-getoonde werken boven komen!
    Vanuit deze enorme databases ga ik op zoek. Voorlopig ben overigens voornamelijk afhankelijk van Engelse, Amerikaanse en Franse musea, want helaas blijven de internetsites uit Duitsland, Spanje en Italie nog een beetje achter!

  10. Een mooie missie, Jeroen.
    Ik heb me vaker afgevraagd of er in Moskouse museumkelders nog werk ligt van de vroege Kandinsky, uit de tijd dat hij nog in Rusland woonde.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: