Nu al meer dan 300 miljoen – DAG 2 van de Veiling van de Eeuw

Dag 2 van de veiling van de collectie van yves saint laurent begon met het nababbelen over de eerste dag. een jubelend persbericht van christie’s roemt dat gisteren talloze records zijn gebroken, terwijl de franse pers benadrukt dat ook de franse staat 3 werken heeft bemachtigd. de chirico die ik gister al noemde in mijn bericht, blijkt namelijk gekocht te zijn door het centre pompidou (11 miljoen euro). twee andere werken van vuillard en ensor zijn gekocht door het musée d’orsay.

Om 14 uur vanmiddag gingen echter alle ogen weer naar het grote podium in het Grand Palais, waar het startschot werd gegeven voor een tweede dag veiling. De tweede dag begon op dezelfde manier als de eerste. Zo werd het doek van Frans Hals voor 3,5 miljoen euro verkocht terwijl de verwachting rond 1 miljoen euro lag.

Een doek van Géricault bracht 9 miljoen euro op, waar op maximaal 6 miljoen werd gerekend. Hierna volgde een kleine dip. Voor 6 werken op rij werd geen bieder gevonden, waaronder onder mee twee andere werken van Géricault en een doek van Gros. Éen van de laatste van de 34 verkochte oude meesters was een doek van Sir Edward Coley Burne-Jones dat eruit ging voor ruim 1 miljoen, een verdubbeling van de verwachte waarde.

Vervolgens gingen er 110 stuks miniaturen, goud- en zilverwerk in de verkoop. Ondanks dat de grens van het miljoen niet werd gehaald in deze categorie, is er ook hier flink geboden. Vaak werd de verwachte verkoopprijs ver overtroffen en werden er tonnen opgehaald. Een selectie uit de topstukken heb ik hieronder afgebeeld.


de topstukken uit de goudcollectie van yves saint laurent en pierre bergé. rechts de quadruple van 813 duizend euro.

Het hoogtepunt in deze reeks werd behaald met het laatste werk dat onder de hamer ging. Het ging om de ‘Quadruple Coupe d’Osterode’, een werk van goud uit 1649. Het ding bracht het prachtige bedrag van 813 duizend euro op, waar slechts werd gerekend op 100 à 150 duizend euro.

In de loop van de avond werd vervolgens begonnen aan de veiling van de meubels uit het appartement van Yves Saint Laurent. In deze collectie waren vooral meubels te vinden uit te periode 1920-1930. Ook hier werd bij veel stukken een veelvoud opgebracht van de vooraf verwachte waarde. Onder meer enkele lampen gingen voor tonnen naar de hoogste bieder.

Tijdens de veiling bleek vooral het werk van Eileen Gray bijzonder populair. Zo werd er een kast van haar verkocht voor maar liefst 4 miljoen euro, een lamp van haar hand voor 3 miljoen euro en als absoluut topstuk een stoel voor 21 miljoen euro, waar ‘slechts’ op 3 miljoen was gerekend. Andere hoogvliegers waren de vazen van Durand die stuk voor stuk tonnen opleverden.


de genoemde stoel en lamp van eileen gray en een vaas van durand.

Met al deze opbrengsten zit de veiling nu al op een totaal bedrag van ruim 307 miljoen euro en dat terwijl morgen nog ruim 300 stukken verkocht gaan worden. Morgen gaan alle sculpturen, aziatische kunst en antieke kunst onder de hamer. Het lijkt er dan ook op dat de veiling richting de 500 miljoen euro gaat. Nog 24 uur en dan is het totaalbedrag bekend!

O ja, en wie zich nog zorgen maakte over wat er nu met de onverkochte Picasso van gisteren moest gebeuren, wees niet bang. Pierre Bergé heeft laten weten stiekem erg blij te zijn geweest dat de Picasso niet werd verkocht. “Ik heb een Picasso gewonnen!”, zo sprak hij gisteravond. Picasso blijft dus lekker bij Pierre Bergé.

Onze serie over de Veiling Yves Saint Laurent
Vooraf: de Veiling van de Eeuw
Dag 1: Records maar Picasso niet verkocht
Dag 2: Nu al meer dan 300 miljoen!
Dag 3: Boze chinezen bij veiling YSL
Achteraf: Chinese beelden niet betaald
Achteraf: Het Gouden Kalf van de Kunstwereld

Kunst nieuws en achtergronden

5 gedachten over “Nu al meer dan 300 miljoen – DAG 2 van de Veiling van de Eeuw”

  1. Gevoelsmatig vind ik kunst geen particulier bezit of bezit voor het particuliere domein en gruw ik van zo’n tempelplein bij Christi’s dat slechts tijdelijk een inkijkje biedt. Tegelijkertijd weet ik dat dit gevoel niets met de werkelijkheid te maken heeft.

  2. Jeroen de Baaij

    Bedankt voor jullie reacties.
    Het zou inderdaad goed kunnen dat investeerders kiezen voor kunst als belegging. Maar uiteraard is de kunst niet alleen handelswaar, in de Franse media staan namelijk hele artikelen over de aanwezige kunstverzamelaars. Iedereen die wat betekent, schijnt er te zijn.
    Persoonlijk heb ik overigens niks tegen kunst als particulier bezit. Zo is de kunst immers bedoeld. Wat ik veel erger vind zijn de talloze werken in de kunstcollecties van verschillende musea die nooit het daglicht zien doordat ze niet tentoon worden gesteld, vanwege ruimtegebrek.

Geef een reactie

Ontdek meer van KunstVensters

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder

Scroll naar boven