//
u leest...
Reizen

Onverwacht Granada: In de voetsporen van Juan Sanchez Cotan

Wie afreist naar Granada komt ongetwijfeld voor een bezoek aan het wereldwijd beroemde Alhambra, het Moorse paleis dat gebouwd is op de heuvel in de stad. Vaak wordt dan ook vergeten dat Granada nog zoveel meer biedt dan alleen het Alhambra. Vandaag bracht ik een bezoek aan het Monasterio de Cartuja, waar 500 jaar geleden de kunstschilder Juan Sanchez Cotan zijn intrede deed.

Juan Sanchez Cotan was een schilder die wereldwijde faam bezit vanwege zijn stillevens. Hij wordt gezien als de grondlegger van de Spaanse bodegones, de stillevens waarin groente en fruit de hoofdrol spelen. Hij wist deze objecten zeer realistisch en gedetailleerd weer te geven en wordt dan ook gezien als een van de pioniers van de Spaanse gouden eeuw op kunstgebied. Zijn werk zou onder andere Zurbaran beïnvloed hebben.

De stillevens van Cotan hangen ondertussen in grote wereld musea zoals het Prado in Madrid en the Museum of Fine Arts in San Diego. Minder bekend zijn echter de religieuze werken van Cotan die hij schilderde nadat hij zijn intrede deed in het Kartuizer klooster in Granada. Deze ondergewaardeerde werken zijn van hoge kwaliteit en zijn nog altijd de zien in Granada in het Cartuja klooster en in het Museo de Bellas Artes.

De redenen van Cotan om het klooster in te gaan zijn nog altijd onbekend. Maar een bezoek aan het Barokko Monasterio de Cartuja, laat een vermoeden achter. De rust in het complex is beklemmend en overheersend. Van de drukte van de omliggende universiteitscampus stap je de stilte van het klooster binnen. De stap van Cotan betekent ook een omslag in zijn werk. Hij schildert vanaf dan geen stillevens meer, maar alleen nog kerkelijke verhalen.

In klooster zijn een aantal prachtige doeken te zien zoals de stichting van de Kartuizer orde door St. Bruno en de vervolging van de Kartuizers in Engeland. De werken zijn na een wetenschappelijke studie in 1998 gerestaureerd en nu dus in absolute topconditie te bekijken. De werken in dit klooster zijn de beste schilderijen die ik in Granada heb gezien.

Niet alleen deze werken zijn een reden om het klooster te bezoeken, maar ook de rest van de kerk en het complex zijn de moeite waard. Het gebouw is 15e eeuws, maar de gehele inrichting is barok. Overdadige tierlantijntjes met hier en daar zelfs een Moorse invloed. Het absolute hoogtepunt van de kerk is het gouden altaarstuk dat de kroning van de maagd uitbeeld en de kapel hierachter. In deze kapel staat weer een altaarstuk dat de gekroonde maagd uitbeeld. Het samenspel tussen deze twee altaarstukken is groots. Bovendien heeft deze kapel verder een geweldige koepel die ook beschilderd is.

Het gehele complex deed mij van binnen eerder Italiaans aan dan Spaans door onder andere de beschildering van de wanden en van de koepel. Maar ook door het gebruik van nepmarmer in deuren in kasten in de sacristie. Het klooster is nog niet ontdekt door het toerisme, waardoor het er stil is en de originele sfeer goed behouden blijft. Het kartuizer kloosterorde was immers een orde van kluizenaars.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Archief

Like //Vensters op Facebook!

Abonneer je op dit blog en ontvang een e-mailbericht bij elke nieuwe post!

Doe mee met 414 andere volgers

Creative Commons License
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.
%d bloggers liken dit: